انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

هدفمندسازی یارانه ها و فراموشی بازیافت

هدفمندسازی یارانه ها و فراموشی بازیافت

با بحث هدفمندسازی یارانه و اجرای آن در سال 89 دریچه ای به روی چگونگی مصرف باز شد و این امر سبب گردید فرد و جمع مصرف خود را در هر زمینه ای بازنگری کنند تابر تبعات اقتصادی قضیه تسلط یابند.            

این موضوع به چشم هواداران محیط زیست به گونه ای دیگر تفسیر و فرصت را غنیمت می شمارند که باز هم ذهن مسئولین را بطرف بازیافت جلب کنند که مدتها است این امر، با بهانه نبود بستر، نداشتن امکانات و یا ضرورت فرهنگ سازی به حاشیه می رود. اما در این برهه زمانی بعضی موارد انتخاب نیست بلکه ضرورت دارد و با هیچ بهانه ای سازگار نمی شود چون هدفمندسازی یارانه ها با فاکتور صرفه جویی در مصرف و حفظ منابع برای نسل های آینده به میدان آمده است یا شاید هواداران محیط زیست آنگونه معنا می کنند تا بازیافت رخ بنماید که آرزو می کنیم همه هوادار محیط زیست باشند و بدانند ما امانتدار نسل های آینده هستیم .

اگر به مواد تشکیل دهنده زباله دقت کنیم مواد اصلی آن قابل بازیافت است.  

·   پسماند مواد غذایی می تواند به کود آلی تبدیل شود که محصولات کشاورزی با این کود تقریباً ارگانیگ می گردد و از آسیب های انسانی و طبیعی کاسته می شود آخرین مزیت آن کوتاه شدن دست دلالان کود شیمیایی است که شاید کودسازی مواد آلی را جایگزین شغل خود کنند .

·   مواد پلاستیکی که معضل زمانه ماست با تخریب و آلودگی در طبیعت، سالهای طولانی عمر دارد و انباشت روزانه و تدریجی آن سبب فشار و نا امنی در زمین و آبها می گردد.

·   کاغذ ،مواد فلزی و شیشه ای ، داروهای اضافه ، پوشاک ، زباله های خطرناک و بیمارستانی هر کدام را ه خود را می روند که نه تنها آسیب مخصوص به خود را بدنبال دارند بلکه دائم در اندیشه مکانی برای انباشت مستمر آن باشیم .

 سالانه 20 میلیون تن زباله به دریاها سرازیر می شود اگر باور ندارید یک روز بارانی کنار جوی آبی پنج دقیقه به عبور زباله ها بنگرید و با چشم بصیرت تا پایان عبور زباله به رودخانه سپس به دریا را دنبال کنید،آنوقت وضعیت دریا را برای آیندگان مجسم کنید آیا در این لحظه نفس با آسودگی بالا می آید؟

 

بیائید با تفکیک زباله از مبداء تولید و بازیافت مواد منابع خود را نجات دهیم تا شرمنده آیندگان نباشیم .

                                                                                         اردلان

انجمن زنان زمین و توسعه پایدار

                                                                    ((راه سبز))                 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد