انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

اعلام آمادگی مجلس برای پیگیری خبر مسوم بودن میوه ها

اعلام آمادگی مجلس برای پیگیری خبر مسوم بودن میوه ها

گزارش هفته گذشته سلامت شماره 319 ((وضعیت توت فرنگی و هندوانه قرمز است ؟))به میزان بالای سموم و قارچ کش های قوی در محصولات کشاورزی مانند توت فرنگی اشاره داشت. کارشناسان و مسئولان هم در گفتگو با سلامت در مورد عوارض مصرف این محصولات هشدار دادند . برای پیگیری این معضل به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم ...

þ کتر حسن تامینی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس :

((کمیسیون بهداشت حدود یک ماه پیش در مورد حد مجاز استفاده از سموم در محصولات کشاورزی،جلساتی را برگزار کرد که با شروع بحث بودجه به نتیجه نرسید. در این جلسات مسئولان سازمان استاندارد، محیط زیست و جهاد کشاورزی هم حضور داشتند .اما توافقی صورت نگرفت . در واقع مهم ترین مشکل ما در مورد میزان حد مجاز سموم در محصولات کشاورزی آن است که قوانین موجود نافذ نیستند . در حال حاضر سازمان غذا و دارو به طور تخصصی تر و جزئی تر به این مسائل خواهد پرداخت و ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مساله سلامت محصولات کشاورزی را پیگیری خواهیم کرد.

þ عباس رجایی ، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس :

لازم است در مورد سلامت محصولات کشاورزی اقدامی انجام دهیم . استفاده از سموم باید به حداقل برسد تا سلامت مصرف کنندگان به خطر نیفتد. در مجلس هشتم ، در کمیسیون کشاورزی دو تا سه قانون در مورد ایمنی زیستی به تصویب رسیده است که مورد ایمنی ، سلامت، واردات و صادارت محصولات غذایی و کشاورزی بحث می کند . در مورد استفاده از سموم در حد مجاز در محصولات کشاورزی ، موسسه استاندارد، موظف است کلیه محصولات کشاورزی را که در کشور تولید می شود ، از نظر سلامت و ایمنی بررسی کند .

þ بهمن محمدی ، عضو کمیسیون کشاورزی :

((قوانین متعددی برای سلامت محصولات کشاورزی وجود دارد اما تا کنون از نهادهای دولتی گزارش در مورد استفاده بیش از حد از سموم در محصولات کشاورزی به کمیسیون کشاورزی نرسیده است . اگر چنین گزارشی به کمیسیون کشاورزی برسد ، قابل پیگیری است . از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی مسوول نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی است . بخش کشاورزی،بخشی متنوع و نظارت بر آن کار پیچیده ای است که به کنترل مسئولان اجرایی نیاز دارد . در قانون پنج ساله پنجم ، در نظر داریم نقش موسسه استاندارد در سلامت محوصلات کشاورزی پررنگ تر از قبل شود و استانداردهایی تعریف کنیم که بتوان سلامت محصولات کشاورزی را کنترل کرد.

انجمن زنان زمین وتوسعه پایدار ((اگر گفتید کدام نهاد مسئول است؟ کدام نهاد نظارت می کند؟ چه زمانی مصرف کود به حد مجاز می رسد ؟ ))