انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

چشمه زندگانی در خطر نابودی

چشمه زندگانی در خطر نابودی

این جا اورامان است با طبیعتی چشم نواز و کوههای بلند که قدمت این سرزمین را فریاد می زند . این کوههای وحشی ، آسمان لاجوردی را در آغوش کشیده اند ، همه زاگرس نشینان و همسایگانش برفچالهای پاک کوه شاهو را می شناسند .

اوج زیبایی در جایی است که تماشاگر لحظه نخست با سکوت و حیرت چشمه بل را می نگرد . این چشمه چون رودی بسیار بزرگ از دل کوه با غرشی پر ابهت بیرون می زند ، گویا تنها این رود است که قدرت و صلابت کوه را زیر سوال می برد !

   (( منم چشمه بل با آبی خوشگوار و پاک در لیست پاکترین آبهای جهان ))

قدیمی ترها می گویند آب این چشمه فرشته ای دارد که رهگذران با نوشیدن آن تندرستی و نوع دوستی را توشه راه خود می سازند .

در بالا دست این چشمه روستایی در غایت زیبایی ، شاید زیبایی طبیعت و حضور زیارتگاه در روستا دست به دست هم داده اند که عاشقان فارغ از این دنیای پر آشوب و تفرقه را به دوستی و یکدلی دعوت کند .

این رهگذران عاشق ، اول سر و صورتی می شویند و آب آن را خارج از ظرفیت می نوشند چون این آب سیری ندارد، بعد به روستای هجیج می روند.

ضرورت دارد اطلاعاتی فنی و گزارش شده از وزارت نیرو از نظر بگذارنیم تا بدانیم این رود اگر در جریان سد سازی نابود شود چه خیانتی را در حق نسل حاضر و نسل های آینده روا داشته ایم که تصور می رود در هیچ کجای کره زمین این چنین خیانتی رخ  نمی نماید .

1-  کمیت آب :

دبی متوسط 5 متر مکعب در ثانیه با آورد سالانه بالغ بر 150 میلیون متر مکعب یعنی دو برابر و نیم نیاز آبی کرمانشاه و بیش از سه برابر نیاز آبی سنندج .

گفتنی است برای اجرای تصفیه خانه آب کرمانشاه تاسیساتی در حدود 70 میلیارد تومانی لازم است. در حالی که آب چشمه بل به چنین هزینه و تصفیه خانه نیاز ندارد .

2- کیفیت آب :

کلاس آب در طبقه بندی ویلکولکس C1 S1  و در طبقه بندی شولر perfect یعنی بسیار عالی است ، یون cl  آب چشمه بل برابر است با . m. p.p4 و مقدار نیترات آن  mgr/lit3 با هدایت الکتریکی 160میکرو زیمنس .

یعنی آب چشمه بل بهترین آب شرب دنیا 

حال برنامه ریزان سد سازی، خوابی دیده اند و می خواهند به هر قیمتی با بر چسب سیاسی و امنیتی سدی با نام داریان در اورامان رقم بزنند تا آب چشمه بل و بخشی از روستای هجیج و حوالی آن را در خود فرو برد . جای تعجب است این کارشناسان دلسوز ، واژه و مفاهیم (( نظر سنجی از مردم ، نیاز سنجی ،توجیه اقتصادی، ملاحظات زیست محیطی ،ذی نفعان ،رعایت اصل 50 قانون اساسی و دستور کار 21 )) را به عنوان تزئین و تکمیل پروژه به کار می بندند . مردم در نگاه و اندیشه آنان رنگی ندارد و بیت المال را آنطور که می خواهند هزینه می کنند .

البته سابقه هزینه های نجومی و میلیاردی را در تاریخ توسعه دو دهه اخیر نمی توانیم نادیده بگیریم که با این بودجه ها چه دردهایی از مشکلات زیستی مردم حل می شد ((فاضلابهای شهر و روستا ،زباله ، بازیافت، توسعه فضای سبز ، تغییر چهره و ساختار حاشیه شهرها ....))

به عنوان نمونه :

1. احداث تونلهای آبرسانی ، رودخانه دز به قم رود که پس از هزینه ای در حدود 20 میلیارد تومان و تغییر مسیر تونلها هنوز برای پایان پروژه هزینه می شود .

2.  طرح کارون چهار : انحراف رودخانه مُنج به وسیله کانال ، که پس از 12 میلیارد تومان هزینه ، پروژه احداث کانال جای خود را به حفر تونل داده است .

3. کاهش ارتفاع سد اُستور میانه با پرداخت 23 میلیارد تومان خسارت به پیمانکار

4. سد شورَک در خراسان شمالی با 12 میلیارد تومان هزینه ، که پس از 5 سال هیچ آبی پشت آن جمع نشد و با هزینه ای در همین حدود آب را از جای دیگر آوردند .

5. دستکاری دریاچه ارومیه که با انتظار فاجعه ای همراه است ، دریاچه زریوار با دستکاری های پروژه ای، در انتظار مرگ تدریجی است و سایر موارد که ما نمی دانیم .

حال هزینه این چهار مورد را جمع بندی می کنیم مبلغی در حدود (67 میلیارد تومان) اضافه بر این هزینه ها دستکاری جبران ناپذیر در ساختار طبیعت .

آیا نتیجه این پروژه ها یک بعدی اندیشیدن نیست ! آیا توسعه پایدار این گونه است !

آیا با این سوابق و عدم نظر سنجی مردم در شکل گیری پروژه  نبود نیاز سنجی سد داریان در اورامان قابل قبول است ؟ بدانید در نهایت مردم جلو این فاجعه را خواهند گرفت .

پس چه بهتر هم اکنون پیش از بروز انواع مشکل و بار آمدن همه گونه خسارات ، اجرای پروژه غیر ممکن بدانیم و از این خواب رنگی با برچسب سیاسی صرفنظر کنید.