انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

زنان و مدیریت پسماند

به نام هستی بخش

زنان و مدیریت پسماند

اگر باور کنیم که زنان مادران زمین هستند و مسئولیت حفاظت از محیط زیست را بر شانه های مسئولیت شناس آنها قرار دهیم بی شک راهی به خطا نرفته ایم با توجه به چندگانگی نقش زنان به عنوان عامل اصلی انتقال فرهنگ و سواد زیست محیطی ،اصلاح فرهنگ مصرف ،مدیریت خانه و سرانجام عامل انتقال میراث معنوی،زنان می توانند به عنوان پیشگامان تغییر نقش بسیار موثری را در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند. اگر زوایای زندگی را درست نگاه کنیم نقش زنان برجسته می شود و جدی انگاشتن نقش زنان در هر زمینه ای از سرمایه های اجتماعی به شمار می رود .

-   افزایش جمعیت و افزایش مصرف بدنیال آن پسماند و آلودگی روز به روز در حال گسترش است. آب ،هوا،خاک در هیچ کجای دنیا از آلودگی در امان نیست باید چراغ به دست به دنبال سلامت منابع طبیعی بگردیم. بخشی از آلودگی ها توسط زنان می تواند کنترل و کاهش یابد.

-   ترویج الگوی صحیح مصرف که با کمک خانمهای خانه دار قابل اجراست. از مصرف بی رویه مواد  غذایی و فشار بر منابع آب و خاک و تولید زباله اضافی   جلوگیری می کنند.

-    شکل گیری شخصیت افراد جامعه از دامان مادران آغاز می شود.

-  زنان به لحاظ فطرت ویژه خود طبیعت را بهتر درک و انگیزه بیشتری برای حفظ محیط زیست خود دارند. اگر این فطرت و عشق همراه با توانمند سازی و افزایش اطلاعات وآگاهی لازم در اختیارشان قرار گیرد،دانش آنها تبدیل به رفتار می شود و کیفیت و پایداری زندگی ارتقاء می یابد. امروزه در تمامی دنیا دخالت دادن زنان به ویژه زنان بومی و دیدگاهها و معلوماتشان در تصمیم گیری های مربوط به مدیریت منابع تجدید پذیر و برنامه های توسعه پایدار و برنامه های جلوگیری از آلودگی محیط زیست از اقدامات اساسی دولت هاست .

-  زنان با تشکیل کمیته های محلی می توانند در مدیریت پسماندها و آموزش ها توانمندسازی سایر زنان، نقش خود را در جامعه ایفا کنند. نباید فراموش کنیم تغییر از فکر و دست زنان جاری می شود . جلوگیری از این جریان و لقمه دور سر چرخاندن ظلم به نسل آینده است و هیچ نظامی در دنیا ظلم به آیندگان را نمی پذیرد.

زنان را با دانش و آگاهی و اطلاع رسانی توانمند ساخته و بمنظور مدیریت پسماند در همه جا با 4R   مسلح سازیم.       

Reduce  کاهش مصرف

Reuse    استفاده مجدد

Recover تعمیر و اصلاح

 Recycle بازیافت