انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

حرف و حدیث آلاینده های پایدار

حرف و حدیث آلاینده های پایدار

از جستجو در سبز پرس گروه محیط زیست دریایی مواردی را خواندم که نتوانستم  بی تفاوت چون رهگذری عبور کنم و بخود بگویم آنها حرف خودشان را می زنند ما هم کار خودمان! به نقل از آقای فرهاد عربها معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست :

((یکی از بهترین روشها برای حذف آلاینده های پایدار، کاهش و حذف آنها از طریق بیولوژیکی است در حال حاضر نیاز به همکاری دانشگاه در شناسایی و اندازه گیری  آلاینده ها پایدار ضرورت دارد)) آقای فرهاد عربها چگونه؟ کی ؟

کارشناسان دیگر بهترین راه را در مقابله با مواد آلاینده پایدار پیشگیری از پخش آنها در محیط می دانند که سالها این صحبتها را می شنویم اما هیچکس بدنبال تغییر نیست.

آقای مدبری می گوید(( رودخانه ها می توانند خود پالایی انجام دهند! و همچنین یکی از روشهای پاکسازی از طریق میکروبهای بومی و سازگار با محیط می توان آلاینده ها را به آب و دی اکسید کربن تجربه کنند.))  

هیچکس نمی تواند نظریه علمی و آکادمیک انکار کند اما راه عام تری را انتخاب کنیم. کافی است این کارشناسان عزیز یک روز بارانی سخت را تجربه کنند، کنار یکی از جوبهای تهران بایستند و نظاره کنند بعد تمام جویهای تهران و سپس تمام کشور آنوقت با چشم بصیرت به دنبال زباله ها راهی شوند و بنگرند سرنوشت زباله ها این آلاینده های پایدار به کجا می انجامد؟ و شما که نظاره گر این فاجعه هستی چه می شوید؟ حتی از مرز دیوانگی هم فراتر می روید و دامنه غصه هایتان را به دریاهای کانادا می کشانید. آیا با این همه آلاینده پایدار در سطح کشور به این نتیجه نرسیده اید که حل مشکل زباله فقط در گرو تفکیک از مبداء تولید است .

سازمانهای بازیافت در هر استان مواد تر ((پسماند مواد غذایی)) را برای تهیه کمپوست جمع آوری کند شهرداری هم مواد خشک . ارگانهای ذی ربط هم حمایت همه جانبه داشته باشند. تا کی باید در گرداب سلیقه ها و نظرها سرگردان باشیم.        

فاضلابهای شهری و روستایی بعنوان یک آلاینده خود داستانی دارد که عواقب آن نه بر خاص پوشیده است نه بر عام .

درایچه زریوار در استان کردستان یکی از نمونه های بارز آن است!

چه خوب می شود که اگر نظریه های علمی و آکادمیک را بومی و عام کنیم دانشگاهها را در کنار مردم قرار دهیم با جلب مشارکت مردم سریعتر به نتیجه برسیم.

                                                                                         فاطمه اردلان

انجمن زنان زمین و توسعه پایدار

                                                                                             ((راه سبز))