انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

عمارت احمد زادهAhmadzade bath room

عمارت احمد زادهAhmadzade bath room

این بنا در چهار طبقه با نمای جنوبی و تزیین آجر تراش بسیار زیبا در دوره پهلوی ساخته شده است که در میان سایر ابنیه مسکونی استان از نظر شیوه اجرایی و تزیینات ویژه معماری منحصر به فرد است.

جلوی این عمارت یک فضای خالی ذوزنقه شکلی است که طول بالایی آن حدود 14 متر، طول پایینی آن 12 متر ، یک عرض آن 5/3و عرض دیگر آن8  متر است.که این قطعه زمین به منظور کاربری فضای سبز در نظر گرفته شده است.

با توجه به موقعیت و شرایط سایت و همچنین کمبود بیش از  حد سطح  سبز در شهر ، نقش عمده ی و اصلی آن گسترش فضای سبز و تقویت بنای تاریخی است. در ضمن دیدن منظره ی زیبا  خود به تنهایی تا ثیر بسیار مثبتی در روحیه افراد خواهد گذاشت واین قسمت با زیبایی و جذابیت خود توجه هر رهگذر و بیننده ای را به سوی  خود جلب ومتمرکز می کند.

 باغ و فضای سبز احتیاج به نقاط کانونی جالب توجه دارد تا بیننده به محض ورود دیدش بطرف آن متمایل گردد . یکی از مهمترین نقاط کانونی استفاده از اشیا زینتی باستانی مانند خمره ها ، دست آس (سنگ آسیاب دستی) ،کوزه ها و کلیه  اجسام سفالین و یا حتی مفرغی است ، این اجسام هرچه جرم گرفته تر و کهنه تر باشند جالب توجه تر هستند.در ضمن از صنایع دستی مسی هم می توان بهره جست .

در مورد اشیاء سفالین باید مواظب یخ زدگی آن ها بود و قبل از اینکه در زمستان آن ها را  رها کرد ، باید آ نها را بازدید کرد  اصولا" اشیاء خالی کمتر از اشیاء پر،از یخ بندان صدمه می بینند. اشیایی که در کوره به خوبی پخته نشده اند ترک بیشتری بر می دارند و پوسته پوسته می شوند . برای رفع این مشکل و جلوگیری از شکستن آن برای سایت مذکور یک کوزه خمره ای بتنی  با استحکام لازم ، طرحو رنگ سفال در نظر گرفته شده است.

که این سفالینه هنری حالت شکسته داردو بهترین تزیین و بسیار هماهنگ و همخوان با بافت معماری و سنتی عمارت می باشد، از لحاظ بصری نیز دارای جاذبه می باشدو نظرهر بیننده ای را را به خود جلب می کند.

در ضمن محیط های که پهن هستند و دید افقی دارند  احتیاج به یک جسم در آن ها احساس می گردد  تا دید را بشکنند و از زمین به هوا و از افقی به عمودی  ببرند ، در این قسمت این شیئ  زینتی از عهده این وظیفه به خوبی بر آمده است.

بزرگ یا کوچک بودن اشیاء زینتی چندان تاثیری ندارد مسئله مهم در این است که در جای خود و همخوان با محیط از آن استفاده کرد.در اطراف  شیئ زینتی  سنگریزه ها ی یکنواخت  رنگی  ریخته شده است ،که چهره و حالت سیمای این قطعه راتغییر داده بطوریکه تبدیل به یک نقطه کانونی زیبا  شده است.جالب این که سنگریزه پوشش بهتری برای بستربعضی  گیاهان  خاص است و نگهداری آن متضمن هیچ گونه زحمتی نیست.

خود کوزه نقش گل جا( flower box )را به عهده دارد  که در آن خاک ریخته  شده است و برای آن زهکش تعبیه  شده است.بهترین خاک  برای گل جا مخلوطی از یک قسمت خاک باغچه ، خاک برگ و یک قسمت شن است . گیاهانی که داخل این نوع گل جا کاشت می شوند همگی باید دارای احتیاجات رطوبتی و نوری یکسان باشند.

کلمه گل جا کمی فراتر از گلدان است زیرا زمانی که از گلدان نام می بریم جسم کوزه سفالینه ای با شکل و اندازه های متفاوت در نظر ما مجسم می گردد گل جاها هر جسمی با هر حجمی  اعم از یک بشکه ، یک گاری که یک اسب آن را حمل می کند، یک تشت لباس شویی ، یک جفت چکمه یا اتوی ذغالی سابق و یا گل جاهای تخصصی زیبا را در بر می گیرد که به  باغبان اجازه می دهد گیاه خود را  در هر جا مانند پله ها ، پاسیو ها ،پشت بام و تراس عرضه و ظرف چند ساعت یک محوطه ی بی آب و علف را تبدیل به گلستان و بوستان نماید ،جنس آن ها متغییر و تقریبا" برای گیاهان بی تفاوت است .

گل جاهای سنگین که اصولا" در خیابان ها بطور ثابت قرار دارند  اگر بصورت انفرادی باشند زیباتر جلوه می کنند. اما گل جا های سبک مخصوص منازل و ویلا هاست و بیشتر بصورت گروهی قرار می گیرند  خصوصا" این که اندازه و شکل و رنگ آن ها مختلف است که اختلاف در حجم و رنگ و اندازه آ ن ها احساس و حالت مقایسه به بیننده می دهند  زمانی که گل جا ها به عنوان انفرادی مورد استفاده قرار می گیرند ، شکل و زیبایی آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

با وجود این که در گل جا ها ی گروهی  می توان عیوب آ ن ها را با پنهان کردن در پشت بقیه برطرف نمود. از لحاظ شکل و رنگ ، سفالینه های قدیمی بیشتر مورد پسند مکان های عمومی و مراسم  رسمی و سنگین است .

گل جاهای بزرگ دارای وزن سنگین هستند و بهتر است قبل از این که گیاه در آن کاشته  شود در محل برقرار و سپس خاک کمپوست در آن ریخته و گیاه کاشت گردد نگهداری گل جا ها مشکل تر از نگهداری  گیاهان داخل خاک است و مسئله فقط تنها مربوط به آبیاری نیست بلکه آبیاری زیادتر باعث شسته شدن مواد غذایی خصوصا" مواد ازته گشته و عناصر از زهکش  گل جا خارج می گردند که در این صورت تغذیه با کودهای میکرو توصیه  می گردد.

گلدان های دایمی باید در مقابل آسیب مقاوم باشند ، پس نیازی به مراقبت و نگهداری مداوم ندارند.

تمام گل جاها باید دارای سوراخ زهکش باشند ، در غیر این صورت باید آنهارا سوراخ کرد،

قطر سوراخ  باید متناسب با حجم گلدان باشد و سوراخ را با قطعات شکسته گلدان و یا سنگریزه پوشاند ، سپس کمپوست اضافه کرد ، کلیه آبی که به گلدان می دهیم در 15 دقیقه اول باید از گلدان خارج گردد و گرنه زهکش خوب عمل نمی کند و به علت وزن سنگین آن ها، باز کردن زهکش مشکل است و باید از همان اول مواظب  زهکش بود.

 

انتخاب گیاهان برای موارد استفاده گوناگون در فضاهای سبز شهری با بررسی خصوصیا ت فیزیولوژیکی و بازده محیطی گیاهان انجام می پذیرد .پس از آن با آرایش ترکیبی از انواع گونه های گیاهی به طراحی کاشت آن پرداخته می شود.

برای طراحی کاشت آن نیز  سعی  بر آن بوده است  از گونه های گلدار استفاده شود از جمله رز مینیاتوری ،رز هفت رنگ و ساناز که با توجه به رنگ زیبای گل های آن ها و دوره گلدهی طولانی مدتی که دارند انتخاب شده اند. از گونه های معطر رزماری و اسطوخودوس (لاواندا)هم استفاده شده است که در هنگام چیدن و یا فشردن  برگ  عطر دل انگیز آن ها  احساس می شود.بصورت تزیینی در اطراف کوزه کلم زینتی و داوودی در لابلای سنگها کاشته شده است.از دو عدد درختچه توری به علت زیبایی گل ها و برگ های آن در دو طرف استفاده شده است ،ضلع های کناری آن  سرو خمره ای کاشته شده است کهپس از رشدلازم  با فرم دهی  زیبابه آن (توپیاری )می توان حالت پلکانی به آن دادو حالت پرچین مانند نیز دارد .

ضلع پایینی ان نیز برای جلوگیری از ریزش خاک از کنده درخت استفاده شده است که جنبه زیبایی نیز داردکه در اطراف آن نیز پاپیتال کاشته شده است که به سنتی بودن محیط  نیز کمک می کند، فضا های مانده نیز چمنکاری شده است.

 نسرین رستمی

کارشناس فضای سبز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد