انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

اکنون وقت عمل است

به تمام کسانی که می شنوند:

اکنون وقت عمل است

گرمایش جهانی یک توهم نیست و در حال رخ دادن است و چیزیست که همه ما باید نسبت به آن آگهی یابیم و برای جلوگیری از آن با هم مشارکت داشته باشیم. جهان در حال تجربه کردن ششمین نابودی عظیم می باشد که 1000 تا 10 هزار برابر میزان نابودی میلیون ها سال پیش است. ما باید مسئولیت آسیب هایی که سیاره مان وارد کرده ایم بعهده بگیریم.

یخهای قطب در حال آب شدن است : از آنجایی که یخها بخش عمده ای از نور و اشعه خورشید را باز می تابانند و مانع جذب تمام آنها به زمین می شوند،با آب شدن آنها گرمای بیشتری وارد زمین می شود ویخها را بیشتر آب می کند- برطبق تحقیقات دانشمندان بخش اعظمی از آبهای گلخانه ای توسط یخهای قطب حفظ شده که با آب شدن آنها انتشار       می یابند و اتمسفر را سمی می کنند. آخرین مطالعات آنها بر روی نمونه ها نشان می دهد که آبهای قطب شمال در عرض تابستان های 6-5 سال آتی، یخ روی سطح خود را از دست خواهند داد. با ازبین رفتن یخ ها ،سطح بیشتری از آبها بدون یخ می ماند و این باعث جذب بیشتر گرما می شود . در پایان ، همه یخ ها به طور ناگهانی آب خواهند شد.

تغییرات آب و هوایی یک واقعیت است. به خبرهای زیر نگاهی بیندازید!

§    دانشمندان دانشگاه لندن،بیان می دارند که افزایش دمای سطحی اقیانوس به اندازه نیم درجه سانتیگراد، منجر به افزایش 40% طوفانهای شدید می شود.

§    سازمان ملل در مورد بلایای طبیعی سال 2007 می گوید که 90% بدترین بلایا در نتیجه تغییرات آب و هوایی رخ داده اند.

  در جلسه سالیانه اتحادیه ژنوفیزیک آمریکا در ماه دسامبر 2007 ،دکتر جیمز هانسن،مدیر انستیتوی "گادارد" علوم فضایی ناساو و دیگر دانشمندان گفتند وضعیت آب و هوایی از نقاط بحرانی عبور کرده که ممکن است منجر به روند غیر قابل برگشت گرمایش زمین گردد.

  علوم فضایی ناسا و دیگر دانشمندان گفتند وضعیت آب و هوایی از نقاط بحرانی عبور کرده که ممکن است منجر به روند غیر قابل برگشت زمین گردد.

دانشمندان در مورد اثرات زیان آور تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان، همچون موج های هوای گرم بر سلامت انسان، آتش سوزی های شدید و سیل، ابراز نگرانی کرده اند.

  • پزشکان نسبت به مشکلات سلامت ناشی از تغییرات آب و هوایی                     هشدار می دهند .
  • دانشمندان دریافته اند که جنگل ها و دریاها به حد اشباع رسیده اند و                  نمی توانند بیش از آلاینده ها را جذب نمایند، که ا ین یعنی افزایش سریع دمای جهان

تغییرات آب و هوایی دیگر به مسئله زیست محیطی نیست یک مسئله جهانی است و ما به همه نوع کمک احتیاج داریم تا با یکدیگر برای نجات سیاره مان همکاری کنیم. پس هر کاری که می توانید انجام دهید به طور مثال شما می توانید:

Ö        از خودروی شخصی خود کمتر استفاده نمایید. بجای آن می توانید از دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید.

Ö        در مصرف آب و برق نهایت صرفه جویی را انجام دهید. این کار از نظر مادی هم به نفع شماست.

Ö         از مواد آلاینده محیط زیست استفاده نکنید. بعضی از سموم و مواد پاک کننده قوی برای طبیعت مضر هستند.

Ö        از محله های نزدیک خرید کنید تا مجبور نباشید با مصرف هزینه و ایجاد آلودگی ملزومات خودتان را تهیه کنید.

Ö        بازیافت کنید. جداسازی زباله های خشک مثل کاغذ و پلاستیک و فلزات از  زباله های تر،آسان و بسیار مهم است.

Ö        درخت بکارید. بر طبق آمار هر شخص، سالانه باید 947 درخت  بکارد،تا انتشار کربن خود را جبران کند .

Ö   ترجیحاً از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید. پلاستیک ماده ای است که به طبیعت باز نمی گردد. پس تولید زیاد آن برابر است با انبوه زباله های پلاستیکی که راهی برای خلاص شدن از آنها نیست. به آینده خود و فرزندانتان فکر کنید.

Ö   از مصرف غذاهای فرایندی و بسته بندی شده پرهیز کنید،زیرا با این کار ضایعاتی را که توسط حمل و نقل مواد  لازم برای تهیه و تولید و بسته بندی این غذاها ایجاد                    می شود،کاهش می دهد.

Ö   چند دقیقه قبل از اتمام کار فر،آن را خاموش نمایید همچنین قابلمه های در دار باعث می شوند انرژی کمتری برای پختن غذا صرف شود.

Ö        لامپ ها را خاموش کنید! لامپ های کم مصرف به کارببرید و بیشتر از نور طبیعی استفاده کنید.

Ö   وسایل برقی را در حالت standby یا آماده باش نگذارید وقتی دستگاههای شما کاملاً شارژ شده اند آن ها را از برقی خارج کنید.

Ö   از کاغذ کمتری استفاده نمایید. به درختانی فکر کنید که به جای تولید اکسیژن حیاتی موجودات، به خاطر تولید کاغذ قطع شده اند.

Ö        سفرهای غیر ضروری خود را کاهش دهید و در هنگام سفر از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید.

Ö   برای جلوگیری از صرف وقت و بنزین از عبور و مرور در زمان های پر ترافیک خودداری کنید و در توفقهای بیش از پنج دقیقه ماشین را خاموش کنید. دود حاصل از خودروی شما ابتدا به خود شما و فرزندتان صدمه می زند!

Ö   با عایق بندی ساختمان در تمام فصول از اتلاف انرژی جلوگیری نمایید و در صورت امکان از ابزار انرژی های پایدار مانند باطری های خورشیدی استفاده کنید.

Ö        و مهم تر از همه: با نخوردن(یا کم خوردن) گوشت زندگی موجودات دیگر و کل سیاره را نجات دهید چرا که :

1.دام ها تهدید اصلی برای محیط زیست هستند. در گزارش بسیار مهمی از سازمان ملل، گفته شده که پرورش حیوانات برای خوراک، بیش از مجموعه همه ماشین های جهان،آلودگی تولید می کند . پرروش دام عام 20% از گازهای گلخانه ای است. منظور تمام سیستم پرورش گوشت است که شامل خود دامها، فراهم آوری غذا و آب برای آنها، حمل و نقل گوشت و کود برای رشد علوفه و همچنین پسماندهای حاصل از دامهاست که دارای مقدار زیادی گاز آلوده کننده متان است.

2.گزارش ها نشان می دهد که هم اکنون 30% از مساحت کل زمین به پرروش دام اختصاص داده شده است. گله ها با تغذیه مداوم از چراگاهها باعث فرسایش خاک  می شوند و نتیجتاً تاکنون حدود 20% از چراگاهها به علت چریدن بیش از حد و فرسایش خاک، ارزش خود را از دست داده اند.

3. برای حیوانات برای استفاده از گوشت آنها پیامدهایی مانند تخریب جنگلهای استوایی، افزایش گرمای جهان، آلودگی آب، کمبود آب سوء استفاده از منابع انرژی،بیابان زایی و گرسنگیرا ر جهان به همراه دارد. اگر منابع جهان به جای تولید خوراک دام،برای کشت غلات مصرفی غذای مردم جهان استفاده می شد، بهره وری بالاتری نصیب ما می گشت و غذای بیشتری به مردم جهان می رسید. تقریباً یک میلیارد انسان در این کره خاکی از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می برند. هر ساله بیش از 40 میلیون نفر که اکثر آنها کودک هستند،از گرسنگی می میرند. علی رقم این مسئله، بیش از یک سوم محصول غلات جهان، به جای انسان ها، صرف تغذیه دام ها می شود!!!

همچنین واضح است که آزار نرساندن و نکشتن موجودات زنده یک ارزش است،حیوانات همچون انسانها برای زنده ماندن تلاش می کنند، به غذا و پناهگاه نیاز دارند، از فرزندانشان مراقبت می کنند، درد را احساس می کنند، از مرگ می ترسند و زندگی را دوست دارند. آنها در ازدحام دامداری های صنعتی به هم فشرده می شوند وبا آنها مثل ماشین رفتار می شود تا به گوشت های خوبی تبدیل شوند. اینها حقایقی هستند که بیشتر ما هرگز نخواهیم دید. می گویند: بازدید از یک کشتارگاه شما را برای همیشه گیاهخوار خواهد کرد.                               

"لئوتولستوی" مادامی که کشتارگاهها وجود دارند،میدان رزم هم وجود خواهد داشت. گیاهخواری در واقع محکی بر انسانیت است.

از نظر انسانی نیز آزار نرساندن به دیگران (از جمله حیوانات)، برای خود ما نیز مفید است.چرا که "هرچه بکاری، همان را درو می کنی" در واقع رژیم گیاهخواری هدیه ای که ما به خود ارزانی می داریم. احساس برتر بودن می کنیم و همان طور که سنگینی روحمان تقلیل می یابد کیفیت زندگیمان بهتر شده به هوشیاری       روحانی و تجارب درونی دست می یابیم بنابراین گیاهخواری ارزشش را دارد حتی برای 3 روز در هفته در ضمن ساختمان بدن انسان برای  گوشتخواری مناسب نیست.

این نکته را دکتر " جی اس هانتیگن" استاد دانشگاه کلمبیا در تحقیقی بر مبنای آناتومی قیاسی به اثبات رساند.

او خاطر نشان کرده است که روده های جانوران گوشت خوار، کوتاه و روده بزرگ آنها صاف و کشیده است و برعکس در حیوانات گیاه خوار، هر دو روده دراز هستند.

گوشت به دلیل مقدار زیاد پروتئین و حجم کم محتوای فیبری برای جذب شدن به زمان زیادی نیاز ندارد.و بر همین اساس است که طول روده های گوشت خواران کوتاه تر از روده گیاه خواران است.

روده های انسان همانند روده گیاه خواران دراز است.طول روده های ما روی هم رفته، تقریباً هشت و نیم متر است. به دلیل اینکه روده های ما طولانی تر از روده های گوشتخواران است، گوشتی که می خوریم ،زمانی طولانی تر در روده هایمان باقی می ماند و در نتیجه فاسد شده و مواد سمی تولید می کند. این سموم در مراحل پیشرفته موجب سرطان روده بزرگ و افزایش کار جگر که مسئول تصفیه خون می باشد،می شوند و این نیز موجب سیروز کبد و حتی سرطانی شدن ان می شود.و در مراحل ابتدایی احساس سنگینی و کم تحرکی و حالتهای عصبی و کم تحرکی و افسردگی روحی به همراه دارد. گوشت دارای مقدار فراوانی اسید اوریک و پروتئین اوروکیناز می باشد که باعث افزایش فشار کار کلیه می شوند و می توانند باعث تحلیل رفتن کلیه گردند. و نیز کلسترول و چربی اشباع شده در گوشت موجب ناهنجاری های قلبی می شوند که در حال حاضر، عامل اصلی مرگ و میر  جهان می باشد.

برای متوقف کردن گرمایش جهانی که اکنون یک امر بسیار جدی رو به پیشرفت است، بر همه ما انسان های دانا و توانا واجب است که بسرعت عمل کرده، هر کاری که در توان ماست برای جلوگیری از تخریب انجام دهیم باید گازهای گلخانه ای  را کاهش دهیم. باید باهم فعالیت کنیم تا عاقبت بتوانیم تغییرات آب و هوایی را کاهش دهیم هر کدام از ما نقش مهمی در نجات دنیا ایفا می کنیم. ما باید بدانیم که در این سیاره تنها نیستیم ما این سیاره را با دیگر موجودات زنده و گیاهان شریک هستیم. همچنانکه اینها را می خوانید،زندگی های زیادی تلف شده است، جهان دستخوش بالایای طبیعی شده که بیش از نیمی از آنها بدلیل افزایش گرمای زمین رخ می دهد. تقریباً همه بخش های جهان توسط تغییرات آب و هوایی تحت تاثیر قرار گرفته اند و در صورتیکه تلاش نکنیم عواقب فجیع تری در پی خواهد بود .

باید هماهنگی بیشتری باهم داشته باشیم،زیرا به هم وابسته ایم،ما فقط همین یک سیاره را داریم، وقتمان رو به اتمام است. مهم است که اکنون هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم که سیاره مان از نابودی بیشتر در امان است. اگر اکنون زمین را ازبین ببریم نسلهای آینده مان هیچ جایی برای زندگی کردن نخواهند داشت!   

                                

        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد