انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

مشکلات محیط زیست یا ستم بر محیط زیست

مشکلات محیط زیست یا ستم بر محیط زیست

محیط زیست فرایند زیستن را در بر می گیرد این فرایند از گذشته شروع می شود تا به آینده می رسد، یعنی انسان با فعالیت های زیستی خود در گذشته چه کرده است؟ در حال چه می کند ؟ و به آینده چه تحویل می دهد؟ زیر چتر توسعه و ظواهر فریبنده آن و زیاده خواهی از طبیعت . در زمان حال آنچه بر محیط زیست می رود ستم خارج از پارادوکس انسانی است .

وقتی به قانون روی می آوریم به نسبت جمعیت، تکنولوژی و وضعیت موجود شاید به روز نباشد و ضرورت پاسخگویی متناسب و به روز را می طلبد. لازم است سریع زمینه تغییرات را فراهم آورد اما هیچ قانونی را به اجبار نمی شود بر مردم تحمیل نمود. در جایی دیگر مشاهده می کنیم مردم قانون گریزند شاید ابزارهای اجرایی مناسب وجود ندارد شاید هم وجود دارد ولی مجریان روش های درست را نمی دانند، شاید هم می دانند اما استفاده نمی کنند یا عواملی بازدارنده مانع اجرای روش ها می شود به هر صورت تمام این توجیهات به کاهش تخریب و آلودگی کمکی نمی کند.

انسان برای رسیدن به اهداف مادی با پوشش توسعه گاهی با چشمان بسته ولی به ظاهر باز به تخریب هر آنچه به نوعی سد راه خود را می بیند با استفاده از قدرت حامی به سوی اهداف ترسیمی خود پیش می رود، از شمال تا جنوب کشور به تناسب طبیعتی که موجود است با اشکال مختلف در جهت بهره برداری شخصی یا دولتی قرار گرفته و کمر به تخریب و آلودگی محیط زیست می زنند و از اجرای مقررات زیستی که برای حفظ منابع وضع شده است طفره می روند ، در ابعاد وسیع تر می توان به اهداف اقتصادی که در ورای برخی طرحهای کلان که حتماً تخریب محیط زیست را در پی دارد می رسیم، در جمع بندی کلی برایند این مشکلات به نقطه کوری برخورد می کنیم که ریشه آن ناشی از نا آگاهی، ضعف آموزش و بی تفاوتی نسبت به چرخه زیستی و کره زمین است .

حفاظت و حمایت از محیط زیست چه مردم چه مسئولین با هر ریشه و عاملی، نیاز به آموزش دارد.

 دستاورد آموزش در هر سطحی به مشارکت عمومی منتهی می  شود برای حفظ محیط زیست آموزش در سطوح متفاوت با ابعاد وسیع وجدان جامعه را حساس می سازد و حفظ محیط زیست و یک مطالبه عمومی می گرداند .

بهتر است به این مثل چینی ها توجه کنیم :

اگر می خواهید برای یک سال برنامه ریزی کنید و به نتیجه برسید برنج بکارید اگر برای پنج سال برنامه ریزی می کنید درخت بکارید و اگر برای یک نسل و آینده برنامه ریزی کنید و به فرزنداندانتان آموزش دهید .

کشور چین با تمثیل ها بجا و برنامه ریزی درست توانسته است بسیاری از کشورها را مصرف کننده بازار خود قرار دهد ما هم در کنار کشورهای مصرف کننده حتی آش رشته هایمان بی نصیب از تولید آنها نیست و به روی مبارک هم نمی آوریم که تولید و صنعت و کشاورزی ما چه می شود و چه آینده ای دارد .  

باری برای افزایش آگاهی های زیست محیطی ، از تمام امکانات آموزشی لازم است بهره گیریم. رسانه ها ، مساجد ،سازمانهای غیر دولتی مراکز آموزشی رسمی کشور را در این راستا فعال و بسیج کنیم همچنین مروجانی در رابطه با محیط زیست آموزش داده و آنها را برای آموزش زنان روستایی راهی اقصا نقاط کشور کنیم این فعالیت زمانی به نتیجه و باروری می رسد که مقطعی نباشد . در چند سال گذشته آموزش مروجان در سطح کوچک اتفاق افتاد اما به خزان رسید .    

                                                                                                                       

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد