انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

زباله معضل روزانه ، شور بدبختی کره زمین

زباله  معضل روزانه ، شور بدبختی کره زمین

فعالیت انسان در بخش های کشاورزی ، صنعتی ، خدماتی و شهری سبب پسماندهایی می شود با نام زباله ومصداق طلای کثیف ،که باید دور ریخته شود .

افزایش جمعیت ، فرهنگ مصرف و شیوه عرضه کالا و عدم مدیریت مناسب مواد زائد ، از عوامل ازدیاد روز افزون زباله است ! انباشت زباله بر روی زمین علاوه بر ایجاد منظره زشت و فراهم نمودن شرایط رشد و تکثیر جانوران موذی ((موش،سوسک ،مگس، پشه)) باعث آلودگی و تخریب خاک ، آلودگی آبهای زیر زمینی و سطحی ، هوا ناشی از سوزاندن زباله و تولید بوهای نامطبوع می گردد .

زباله تر یا پسماند مواد غذایی در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالاست که این امر نشان دهنده واقعیتی تلخ است که منابع بسیاری را برای تولید مواد غذایی اختصاص می دهیم بعد از مصرف مقدار زیادی پسماند را روانه سطل زباله می سازیم. تولید زیاد زباله تر نه تنها موجب اتلاف منابع در هر کشوری است بلکه سبب آلودگی زمین و عناصر حیاتی آن خواهد شد .

اگر شهرداری،موسسه و سازمان بازیافت و سازمان  جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست همیاری و همکاری میان بخشی داشته باشند، این پسماند به بهترین کود آلی تبدیل می گردد و جایگزین مناسب کود شیمیایی خواهد بود.

زباله های هسته ای رنگهای روغنی ، تینر، باطر یهای کهنه، لامپ های کم مصرف ،پاک کننده ها ، نفتالین ، روغن ترمز ، ضد یخ ، انواع آفت کش ها و کود کشاورزی از زباله های خطرناک بشمار می رود

چه باید کرد ؟ 

کارشناسان معتقدند جوامع و دولت ها،پیش از این که شرایط به نقطه بدون بازگشت برسد، برای مهار مسئله پسماندها نیازمند به وضع قوانین مستقیم و ا نعطاف پذیر هستند. جون دنیا با معضل بزرگ زیست محیطی تغییر آب و هوا و گرم شدن تدریجی زمین، مواجه است .

در مراکز دفن سنتی وغیر بهداشتی  پسماندها در نتیجه تجزیه بی هوازی مواد زاید،گاز متان و گازهای خطرناک و گلخانه ای تولید می شود که از عوامل گرم شدن تدریجی زمین بشمار می روند.

یکی از کشورهایی که در آن تحقیق و بررسی انجام گرفته ((آمریکا)) حدود 37 درصد گاز گلخانه ای ناشی از مراکز دفن سنتی زباله است. کشورهای دیگر را نمی دانیم شاید تولید گاز گلخانه ای و گرم شدن زمین برای آنها مهم نباشد ! 

یکی از بهترین راههای پیشگیری از خطرات زباله ، تفکیک زباله از مبداء تولید است که مدیریت این امر مهم از محل تولید تا شهرداری و نهادهای مربوطه شکل می گیرد . بنابراین نجات کره زمین از آلودگی در گرو همه مردم است (از مردم تا مسئولین) .

پسماندها را بشناسیم :

-         پسماندهای عادی از قبیل زباله خانگی و نخاله های ساختمانی

مواد لاستیکی،شیشه ای ، فلزی ، عمری طولانی دارند که علاوه بر حجم خود فضای زیادی از زمین را اشغال می نمایند و سبب آلودگی خاک و آب می گردند. 

-         پسماندهای پزشکی (بیمارستانی)

-         پسماندهای ویژه (سمی و بیماری زا )

-         پسماند کشاورزی (فضولات دامی ، لاشه حیوانات، محصولات کشاورزی فاسد)

-         پسماند صنعتی (براده های آهن، لجن های صنعتی )

-    پسماندهای هسته ای که عمر بسیار طولانی دارند و در تمام طول عمر خود پرتوهای مخرب و مضر در اطراف خود متصاعد می سازند.

قانون مدیریت پسماندها

درسال 1383 بیستم اردیبهشت این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 25/3/83 جهت اجرا به دستگاهها و وزارت خانه های دولتی ابلاغ گردید .

جهت تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار

پسماندها و مدیریت بهینه آنها ، کلیه وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی و نهادهای عمومی و کلیه شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مقررات و سیاستهای مقرر در این قانون را رعایت نمایند.

به امید آن روز که مدیریت های کارآمد جاری شود و تفکیک زباله از مبداء تولید سامان یابد .و آثار زیانبار آلودگی به نسل های آینده منتقل نشود .

بندب ماده 61 برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی

دولت مکلف است در طول برنامه چهارم اقدام های ذیل را به عمل آورد :

بمنظور جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی، روشی اتخاذ نماید که موجبات استفاده بیشتر از کود کمپوست و مبارزه بیولوژیک به تدریج فراهم شود ضوابط ورود، ساخت ، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی از جهت تاثیرات زیست محیطی را توسط وزارت خانه های جهاد کشاورزی ،بهداشت، درمان و آموزش پژشکی ،سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند 

مزایای تفکیک زباله از مبداء تولید

-         کاهش حجم زباله

-         صرفه جویی در منابع (طبیعی ، انسانی، اقتصادی)

-         صرفه جویی در زمین های محل دفن زباله

-         کاهش آلودگی در ((آب ، خاک ، هوا))

-         کاهش بیماری های عفونی

-         کاهش تقاضای انسان نسبت به منابع طبیعی

-         باور به مفاهیم توسعه پایدار

-         کاهش گازهای گلخانه ای

آیا می دانید


·        بطور متوسط 500 سال زمان لازم است تاطی شرایطی خاص یک سانتی متر خاک زراعی به وجود آید .

·        در ایران هر سال در یک هکتار حداکثر 3 تن فرسایش خاک داریم .

·    ارزش یک درخت 50 ساله 750/120 دلار است که این رقم با مقدار تولید اکسیژن – کنترل آلودگی هوا- جلوگیری از فرسایش خاک و بازیافت آب از یک درخت محاسبه شده است . 

·        از بازیافت 15 تن کاغذ بازیافتی 13 اصله درخت را نجات می دهیم .

·        238 کیلوگرم چوب و 440000 لیتر آب و 7000 کیلو وات انرژی لازم داریم تا یک تن کاغذ تولید شود

·    بازیافت یک تن کاغذ به 1800 لیتر آب و 2750 کیلو وات انرژی لازم داریم و برای هر تن کاغذ، حجمی معادل 70 میلیون متر مکعب آب موردنیاز است که با این مقدار آب می توان سطحی معادل 15 هکتار زمین را برای کشت آبیاری نمود

·        مقدار زباله ای که انسان  در طول عمرش تولید می کند در حدود 600 برابر وزن او پس از بلوغ است .

·    روز دوم اردیبشهت ماه هر سال مصادف با 22 آوریل روز بین الملی زمین نام گذاری شده است . چرا ؟ نگرانی کارشناسان و اندیشمندان از چیست ؟

·    پسماند مواد غذایی شما می تواند به بهترین کود آلی تبدیل شود و این کود                  می تواند عوامل سرطان زا را در کشاورزی کاهش دهد ؟

·        فردا برای کاهش آلودگی ها دیر است .

در منطقه بهاران شهر سنندج قرار بود طرح تفکیک زباله از مبداء تولید اجرا شود اما در چرخه باید و نیاید ها به فراموشی رفته است

راه سبز

اردلان

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد