انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور

در کشور ما که نسل جوان آن در صد بالایی از جمعیت راتشکیل می دهد، آموزش محیط زیست می تواند تأثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی  رسیدن یه اهداف توسعه پایدار داشته باشند. آشنایی با علوم پایه زیست محیطی در مقاطع مختلف تحصیلی می تواند روحیه سازگاری و حفاظت از منابع طبیعی را در آنها تقویت کرده، حس مسئولیت پذیری را به صورت منطقی در آنان افزایش دهد.

بی شک یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت  و حمایت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی آن، بهره مندی از فعالیتهای آموزشی است تا از این طریق بتوان سطح دانش و بینش جوانان را ارتقای بخشید و گامی مؤثر در راستای توسعه پایدار برداشت.

برای دستیابی به اهداف آموزشی باید دو راهبرد کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی تدوین شود. در راهبرد کوتاه مدت بایستی به حل مشکل موجود و همسو ساختن برنامه ها با  اهداف راهبرد بلند مدت در زمان کوتاه مدت پرداخت که روش شناسی مورد نیاز خود را طلب میکند.

در راهبرد بلند مدت، به تجدید نظر و باز نگری برنامه های آموزشی پرداخته، از شیوه های نوین آموزشی و یادگیری علوم زیست محیطی در کشورهای دیگر مطالعه همه جانبه صورت گیرد و برای پیاده کردن شیوه های اثر بخش و کار آمد که با فرهنگ جامعه ما نیز همخوانی داشته باشد، برنامه ای برای سطوح مختلف آموزشی طرح ریزی و اجرا می شود.( هادی پور،1379)

هدف نهایی مدیریت محیط زیست دستیابی به توسعه پایدار می باشد که در این خصوص نیز لازم آگاهی و دانش جوانان (به عنوان نسل آینده جامعه) درباره ظرفیت تحمل کره زمین افزایش پیدا کند.

با پذیرفتن این اصل که جوانان آینده سازان فردای جامعه هستند بایستی از طریق آموزش زیست محیطی و با تأکید بر مستندات علمی و تجربی، آگاهی و شناخت آنان را نسبت به محیط زیست افزایش داده و آنان را به اخلاق و یا رفتاری کند که خود را مسئول در برابر عملکرد خویش، سرزمین، فرزندان و جامعه بداند و بر اساس اصول راهنمای آموزش سازمان یونوسکو به اقدامات زیر تشویق شود: (برومند، 1370)

-         کار برای توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی با وارد ساختن کمترین مقدار تخریب و آلودگی

-         تلاش برای بهبود کیفیت زندگی برای هر فرد از طریق کاستن فقر، گرسنگی، یب سوادی، استمشار و سلطه جویی

-         نذیرفتن توسعه و رشد اقتصادی ملتی به بهای اضمحلال و تحقیر ملتی دیگر و مصرف بی رویه عده ای در برابر محرومیت عده ای دیگر.

-         بکار بردین فناوری برای ثبات اقتصادی و بقای نوع بشر در درازمدت نه برای منافع شخصی و زندگی تجملاتی کوتاه مدت.

-         در نظر گرفتن احتیاجات نسلهای آینده به هنگام مصرف منابع غیر قابل تجدید طبیعت.

جوانان بایستی با افزایش درک علمی خود، رابطه ضروری و منطقی بین خویشتن و جهان خلقت را دریابند و بدان ایمان آورند و بدانند که سرنوشت آنان از سرنوشت سایر اجزای طبیعت و محیط زیست جدا نیست و همچنانکه حوادث طبیعت در اندوه و شادی، در سلامت و بیماری و در بقا و نیستی او تأثیر دارند، اندیشه ها و اعمال او نیز در مسیر حواتدث طبیعت کم و بیش مؤثر خواهد بود. (اصغری لفمجانی، 1378)

 آگاهی جوانان از اقتصاد محیط زیست می تواند از تخریب محیط زیست که عمدتاً در کارکردها و فعالیتهای اقتصادی ریشه دارد جلئگیری و یا حداقل برای آن چاره اندیشی کند.

امروزه بیشتر افراد می دانند که رشد اقتصادی بدون توجه لازم به محیط زیست ناپایدار است و دوام نخواهد یافت بر این اساس جوانان کشور باید بدانند که :

-         محیط زیست برای اقتصادی و تدمین رفاه تمامی انسانها اهمیت دارد.

-         حل مشکلات زیست محیطی مستلزم اصلاح بی نظمی های اقتصادی و فراهم کردن انگیزه برای حفظ و کاهش مصرف منابع خواهد بود.

-         علل تخریب محیط زیست عمدتاً در کارکردها و به خصوص در سوء مدیریت اقتصادی ، ریشه دارد.. (کوچکی و همکاران، 1377)

منابع:  

1- اصغری لفمجانی، صادق،1378. مبانی حفاظت محیط زیست در اسلام، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر نشر فرهنگ اسلامی  

2- کوچکی ، عوض و همکاران( ترجمه)، 1377،دنیای بیکران (اقتصاد محیط زیست و توسعه پایدار)، انتشارات دانشگاه فردوس مشهد. 

3- هادی پور، مهردار،1379. نگاهی ببر عمالکرد سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی ایران، دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست .

گردآورنده: چاهده تکیه خواه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد