انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

اهمیت آموزش محیط زیست به کودکان

آموزش محیط زیست به کودکان ، اهمیت ویژه ای دارد. چرا که کودکان نه تنها مسئولیت نگهبانی از زمین را به ارث می برند، بلکه ، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه همچون ایران، حدود نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند. افزون بر این کودکان، هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای صنعتی،  در برابر آثار تخریب محیط زیست، بسیار آسیب پذیرند.آنان همچنین حامیان آگاه تفکر، درباره محیط زیست هستند. در روند مشارکت در فعالیتهای مربوط به محیط زیست و توسعه، توجه خاص به کودکان و منافع ایشان ضروری است، بدین طریق پایداری آتی هر اقدامی برای بهبود محیط زیست تضمین می شود.

در فصل 5 دستور کار ریو آمده است که دولتها باید به گسترش فرصتهای آموزش برای کودکان و جوانان از جمله آموزش مسئولیت در قبال محیط زیست و توسعه با توجه خاص به آموزش دختران خردسال پردازند. و این امر مهم، همکاری و هماهنگی سازمانهای بین المللی و منطقه ای در زمینه تدوین برنامه هایی برای کودکان و بسیج کودکان را می طلبد..

 در آموزش محیط زیست ، ضروری است که کودکان را به سطحی رساند که خوب فکر کنند، مشکلات و مسایل را ببینند و برای آنها راه حل پیدا کنند. برای رسیدن به چنین جایگاهی لازم است که مربی چهار اصل مهم را در فرایند اموزش به کار برد:

-         حساس کردن کودکان به مسایل پیرامون خود

-         ایجاد انگیزه برای حل مسئله

-         آموزش تفکر انتقادی

-         پیداکردن راه حل

یکی از موارد مهم ، آموزش مربیان و معلمان در سطح عالی در زمینه محیط زیست و روش های تدرس آن به کودکان است، تا بتوانند آموزش کودکان را به نحو مطلوب انجام داده و کودکان را با دانش محیط زیست و درک مسایل آن آماده کرد. متأسفانه در کشور ما هنوز به این امر توجه ویژه ای نشده است، که لازم است هر چه سریع تر ، در این خصوص برنامه ریزی های ویژه شود. همچنین باید از مطالب زیست محیطی موجود در کتب درسی ارزیابی شود که، تا با توجه به مسایل  گنجانیده شده در کتب درسی ، الگوهای مختلف تدریس به کار گرفته شود.

آموزش های غیر رسمی مانند رادیو تلویزیون، می توانند به عنوان مکمل و حامی آموزش های رسمی محسوب شوند.

گردآورنده: جاهده تکیه خواه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد