انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

نقش آموزش زنان در حفاظت از محیط زیست

زنان در حفظ محیط زیست چه نقشی می توانند داشته باشند؟

آموزش به زنان چه تأثیری بر  پیشگیری از آلودگی محیط زیست در کره زمین دارد؟

زنان به دلیل دارا بودن زایش و پرورش به گونه ای ذاتی و فطری علاقه مند به طبیعت می باشند. همچنین تجربیات آنان در مدیریت منابع طبیعی و نیز آسیب پذیر بودنشان در برابر آلودگی محیط زیست می توانند با مدیریت غذا، مدیریت آب، مدیریت ضایعات خانگی، با مدیریت انرژی و نیز دقت در حفظ بهداشت محیط خانه و محله و مشارکت در برنامه های تنظیم خانواده، در اجرای برنامه های زیست محیطی نقش بسزایی داشته باشند. آنان همچنین با آموزش فرهنگ زیست محیطی به فرزندان خود، بر رفتار یک نسل با طبیعت تأثیر می گذارند. با توجه به موارد یاد شده، ضرورت دارد در جهت ارایه آموش های رسمی و غیر رسمی به زنان در راستای حفاظت از محیط زیست، اقدام شود، چرا که آموزش ریشه ای ترین و اساسی ترین شیوه برای تحقق عملی راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است 

چگونه به زنان آموزش بدهیم؟

برای حفظ محیط زیست، راههای گوناگونی پیشنهاد شده است. از آنجا که هیچ قانونی نمی توان برای اجبار مردم به حفاظت از محیط زیست وضع و اجرا کرد، به نظر می رسد برای عملی کردن اصولی راهکارهی پیشنهادی، در وهله اول نیاز به آموزش است. یک ضرب المثل چینی می گوید" اگر می خواهید برای یک سال برنامه ریزی بکنید، برنج بکارید، و اگر می خواهید برای  پنج سال برنامه ریزی میکنید،درخت بکارید، و اگر برای یک نسل و برای آینده برنامه ریزی می کنید، به فرزندانتان آموزش دهید."بی گمان این ضرب المثل قدیمی، دختران را نیز مد نظر داشته است، به ویژه آن که با آموزش دختران، آموزش نسلهای آینده بهتر تحقق می یابد.

متأسفانه بسیاری از زنان از نقش خود در حفظ محیط زیست آگاهی ندارند وبه همین دلیل ممکن است نا خواسته آسیبهای جبران ناپذیری به آن وارد آورند. از این رو لازم است با توجه به اهمیت روز افزون پیشگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و نیز افزایش آگاهی های زیست محیطی، از تمام امکانات آموزشی بهره گیریم و رسانه ها، مساجد، سازمانهای غیر دولتی و مراکز آموزش رسمی کشور را در این راستا فعال و بسیج کنیم. همچنین مروجانی در رابطه با محیط زیست آموزش داده و آنها را برای آموزش زنان روستایی راهی اقصا نقاط کشور کنیم. 

 گردآورنده: جاهده تکیه خواه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد