انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

روز زن و نقش زنان در حفاظت از محیط زیست

الف) زنان، عامل اصلی انتقال فرهنگ زیست محیطی به نسل های آینده هستند نظر به این که پرورش نسل و تربیت فرزندان بر عهده زنان است ، کودکان از آغاز تولد، شیوه زیستن فرهنگ و راه و رسم ارتباط با محیط  را از مادر می آموزند. چنانچه فرهنگ زیست محیطی در میان مادران تعمیم یابد و زنان ما قانونمندی اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت به خوبی می توانند این میراث معنوی را به فرزندان خود منتقل کنند. به این ترتیب درمی یابیم که انتقال فرهنگ مناسب زیست محیطی علاوه بر فطرت و غریزه شخصی زنان بستر و ابزاری نیز می خواهد که باید ضرورتاً در اختیارشان قرار گیرد. زن محروم از امکانات قادر به انتقال یک فرهنگ مناسب نخواهد بود.

ب) زنان به دلیل نقش مهمی که در مدیریت خانه دارند می توانند برنامه ریزان اصلاح محیط زیست در خانه و محله خود باشند.                                          
ج) زنان به دلیل نقش چشمگیری که در کشاورزی دارند قادرند در کاهش مصرف سم و استفاده بهینه از کود در حفظ محیط زیست تأثیر گذار باشند. زنان روستایی حتی اگر رئیس واحد بهره برداری کشاورزی نباشند قطعاً شریک اصلی همسر خود در انجام کارهای کشاورزی هستند و از این رو می توانند در تصمیم گیری خانواده در زمینه میزان و شیوه مصرف سم و کود به خوبی دخالت کنند.

د) زنان عاملان انتقال میراث معنوی و دانش سنتی زیست محیطی هستند که باید از نو کشف و مورد بهره برداری مناسب قرار گیرد.

ه) زنان عامل اصلی اصلاح فرهنگ مصرف هستند به دلیل نقش مهمی که زنان در اداره خانه و پرورش و تربیت کودکان دارند. طبیعتاً فرهنگ مصرف که نقش ویژه ای در اصلاح رفتار زیست محیطی دارد در خانه و بین افراد خانواده به وسیله زنان شکل می گیرد. به مثال های زیر توجه کنید:

  اگر زنان از فرهنگ مناسبی در زمینه مصرف آب برخوردار باشند با انتقال این فرهنگ به اعضای خانواده می توانند سالانه ??? هزار لیتر آب در خانواده خود صرفه جویی کنند.

  زنان می توانند به نوجوانان بیاموزند که از ترددهای غیرضروری با خودروی شخصی اجتناب  نمایند و با تشویق و ترویج استفاده از وسیله نقلیه عمومی، موجب کاهش اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد  شوند.

  اشاعه کاستن از مصرف برق در خانواده که میزان دی اکسید گوگرد توسط نیروگاهها را کاهش می دهد.

   تشویق خانواده به کاهش مصرف افشانه ها و خرید  یخچال بدون C.F.C ، علاوه بر کاهش گازهای گلخانه ای و پالایش هوا از بزرگتر شدن حفره لایه اوزن جلوگیری می کند.

    صرفه جویی در مصرف کاغذ و دستمال کاغذی که در جلوگیری از نابودی جنگلها بسیار مؤثر است

    استفاده منطقی از شوینده ها و کاهش مصرف آنها، از آلوده شدن سفره  آبهای زیرزمینی می کاهد.

  استفاده کمتر از پلاستیک و ظروف یک بار مصرف که پانصد سال وقت برای تجزیه آنها لازم است، در صورتی که در سطوح گسترده ای به آن عمل شود به حفاظت محیط زیست کمک شایانی خواهند کرد. اگر زنان برای نظافت خانه ،شستشوی خودرو، تفکیک زباله در مبدأ و استفاده مجدد از زباله تر برای تهیه کود آلی و دهها مورد دیگر، برنامه زیست محیطی مناسبی داشته باشند. بخش عظیمی از مشکلات زیست محیطی حل خواهد شد.

اما در رسیدن به این اهداف و با داشتن توانایی های زنان بی شک مشکلات عدیده ای در راه آنان قرار گرفته است. مهمترین مشکلاتی که زنان در ایفای نقش خود در محیط زیست دارند امروزه به عینه دیده می شود به طوری که در حال حاضر تقریباً زنان در همه کشورها سهم کمتری در تصمیم گیری ها و برنامه ریزیهای توسعه و محیط زیست دارند و از این نظر دسترسی آنان به آموزشهای رسمی و غیررسمی محدود است و به دلیل کارهای بسیار و ساعتهای طولانی فعالیت در خانه، محل کار، روستاها و مزرعه، فرصت بهره گیری از آموزشهای همگانی را ندارند.سهم آموزشهای همگانی در بحث محیط زیست ناکافی و نامناسب است و رسانه های گروهی بویژه تلویزیون، سرمایه گذاری لازم را برای این امر حیاتی نمی کنند. اگرچه همیشه در رسیدن به سرمنزل مقصود راه صعب است و مشکل، و لیکن می بایست برای حفظ و صیانت محیط زیست با اینگونه مشکلات مبارزه کنند. 

منبع:کیمیای سبز

 

نظرات 3 + ارسال نظر

سلام ..دوست خوبم ... می خوای با هم دوست باشیم ... پس کلیک کن ... جامعه مجازی ایرانیان برای شما دوستان فروانی پیشنهاد داده ...

سلام ..دوست خوبم ... می خوای با هم دوست باشیم ... پس کلیک کن ... جامعه مجازی ایرانیان برای شما دوستان فروانی پیشنهاد داده ...

آژانس ایران خبر در راستای خبررسانی و انتشار اخبار

دقیق فعالیت می کند.
در آژانس ایران خبر می توانید علاوه بر دسترسی به اخبار

ایران, جهان و خاورمیانه از صفحات مختلف: فرهنگی,

هنری, علمی و تکنولوژی , سرگرمی, فیلم و صوت و...

دیدن کرده و لینک کنید.
از کلیه دوستداران خبرگزاری آژانس ایران خبردعوت می

کنیم از این پس برای مشاهده آژانس ایران خبر به این

آدرس مراجعه کنند:
آدرس خبرگزاری:
www.iran-newsagency.com
لطفا مارا لینک کنید
جهت عضویت در سایت به آدرس زیر مراجعه
کنید و عضو شوید
http://groups.google.com/group/iran-ina
نشریه دوم
http://www.2shared.com/file/4280872/d4357ad/boolta

n2-INA.html

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد