انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی
انجمن زنان زمین  land of women

انجمن زنان زمین land of women

مسائل زیست محیطی

زنان هم پیمان توسعه پایدار

جهت مشاهده مقاله کاملتر می توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:- از نداعباس نژاد 

 http://www.moalemrc.com/Articlesview.asp

 مقدمه:  

توسعه پایدار بنا به تعریفی که در گزارش کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه آمده عبارت است از " توسعه ای که نیازهای نسل حاضر را برآورده کند، بی آنکه بر توان نسل های آینده برای برآورده ساختن نیازهایشان لطمه وارد سازد. فعالیت برای توسعه پایدار معنایی بسیار فراتر از دست نخورده گذاشتن منابع مادی در آمد زا یافته است در توسعه نه فقط منابع مادی بلکه منابع انسانی نیز باید نگهداری شود. فعالیت برای توسعه پایدار را نمی توان با عرصه های مرتبط با آن به ویژه امنیت ملی و بین المللی، حقوق بشر، اعمال انسان دوستانه و ... جدا کرد.
توسعه پایدار به دست مردم و با مشارکت آنان به وجود می آید. موازین بین المللی نیز مشارکت مردمی را از اصول توسعه پایدار دانسته و این مشارکت در تمام مراحل توسعه اعم از اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی و سیاسی برای تضمین پایداری ضروری است. بی صلح ماندگار، از توسعه پایدار نیز نشانی نخواهد بود، بدون امنیت نمی توان برای توسعه پایدار برنامه ریزی کرد. توسعه پایدار یعنی توسعه ای درونزا برای برکندن ریشه های محرومیت و تنگدستی.
صلح و محیط زیست که در رسیدن به توسعه پایدار نقش اساسی دارند، به همه و یکایک افراد مربوط می شود و فهماندن آن به کسانی که به اسم مردم تصمیم می گیرند، همه و همه هنگامی امکان پذیر است که در پرتو آموزش از گهواره تا گور برای همگان، هر شخص از توانایی تصمیم گیری مستقل و آزاد برخوردار باشد.
جامعه انسانی به مرحله ای از گذار تاریخی خود گام نهاده است که در تعارض میان فعالیت های انسانی و محدودیت های زیست محیطی نشان دارد. بنابراین جامعه انسانی باید الگوی نوینی از توسعه را که بر مفهوم تداوم پذیری منطبق باشد شکل دهد و قواعد اخلاقی متناسب با این توسعه را تبیین می کند. جامعه انسانی ...
 
راهی جز خلق شیوه های نوین تولید و مصرف ندارد،
آدمی باید دریابد که نمی تواند ارباب عالم باشد و بر طبیعت سیطره یابد، بلکه صرفا میهمان یا پشتکار با محیط زیست است و از رهگذر آموزش است که انسان باید یادبگیرد شریک و کمک محیط زیست باشد. در دنیای کنونی که از بین بردن حقوق محیط زیست بسیار گسترده در حال انجام است، فرهنگ سازی حمایت و حفاظت از آن بر پایه و اصول توسعه پایدار بسیار مهم و ضروری است. اندیشه ما بر این است که زنان مهم ترین نقش را در رسیدن به این اهداف دارند چرا که زنان دارای هفت وظیفه اساسی هستند که هر یک از آنها از زاویه مشخصی در راستای توسعه پایدار نقش دارد:
خودشکوفایی فردی، اجتماعی، اشتغالی، خویشاوندی، خانه داری، همسری، مادری

ارکان توسعه پایدار

انسان، اجتماع و محیط زیست به عنوان ارکان اصلی در فرآیند توسعه پایدار حضور داشته و در ارتباط با یکدیگر قرار دارند.
• انسان
• جامعه
• محیط زیست
توسعه پایدار و محیط زیست
به منظور حل مشکلات متعددی در محیط زیست، در اوایل دهه 70 شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد با عنوان این مطلب که سلامت محیط زیست در گرو توسعه پایدار سالم می باشد بر محل تلاقی محیط زیست و توسعه پایدار توجه و تأکید نمود. اجلاس فونکس 1971 و اجلاس استکهلم در 1972 منجر به توجه ویژه ای به موضوع توسعه پایدارشدند. در گزارش "برانت لند" توسعه پایدار محور مناظره در باره محیط زیست شد و نهایتا در اجلاس جهانی زمین در ریو دو ژانیرو در سال 1992 و بیانه ریو و دستور کار 21 محیط زیست و توسعه پایدار به عنوان یک سیستم یکپارچه مورد توجه قرار گرفت. در این بیانیه آمده است حفاظت از محیط زیست بخش جدانشدنی توسعه پایدار است و نمی توان جداگانه آنها را مورد بررسی قرار داد. این دیدگاه به این امر تکیه دارد که توسعه پایدار و محیط زیست مکمل و در دراز مدت تقویت کننده یکدیگرند. از آنجا که حفاظت از محیط زیست تداعی کننده حفاظت از منابع طبیعی آن است با دقت در معنای کلمه منبع به عنوان "سرچشمه، اصل، منشأ" می توان حفاظت از منابع طبیعی را به معنای حفاظت از اصولی که در محیط طبیعی وجود دارند نیز تعبیر نمود.
جنسیت و محیط زیست
زن در سنت نمادین بسیاری از تمدن ها نه تنها زمینی است که به گیاهان و موجودات زنده هستی می بخشد، بلکه آب نیز هست که رشد همه چیز بدان وابسته است. 
تقویت نقش مردم بومی یکی از اصول اساسی توسعه پایدار است( در فصل بیست و ششم دستور کار 21 آمده است) طبق این اصل دولت ها به کمک سازمان های بین الدول باید در تشویق ومشارکت فعالانه مردم بومی و اجتماعات آنان در مدیریت منابع و استراتژی های حفاظت از آنان کوشش نمایند.
زنان محور توسعه پایدار 
در اصل بیستم بیانه ریو آمده است: "بانوان سهمی حیاتی در نحوه بهره برداری و توسعه زیست محیطی دارند، لذا مشارکت همه جانبه آنها برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است
."

 . منابع:  

 Annual Report- Mekong River Commission  www.mrcmekonk.org  

 Women, Men, and Environmental Change Justine Sass, Policy Analyst  

 www.un.org   

سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری و روش های کنترل آن تألیف دکتر محمد علی عبدلی
• تنوع خلاق ما – گزارش کمیسیون جهانی فرهنگ و توسعه- خاویرپرزدکوییار
• دانستنی های زیست محیطی برای زنان- سازمان حفاظت محیط زیست
نشریات
• پیام یونسکو- بیاموزیم که بیاموزیم- شماره 311
• پیام یونسکو- کارنامه پنجاه ساله سازمان ملل متحد- شماره 305
• روزنامه اعتماد – شمارگان 121 و 123 – مصاحبه با دکتر اکبر طالبی در مورد اجلاس ژوهانسبورگ
• نشریه آوا- ویژه سازمان های غیردولتی- شماره دوم
• ماهنامه بنیاد علمی زیرک زاده- شماره 54
• کارون- نشریه انجمن حمایت و حفاظت از محیط زیست خوزستان- شماره 4
• فصلنامه انسان و محیط زیست – شماره 5و 6 – مقاله بررسی میزان آگاهی زنان خانه دار شهر اصفهان در مورد بازیافت مواد زائد جامد، دکترقاسمعلی عمرانی، دکتر امیرحسین محوی، دکتر سیدحسین میرهندی
سایر
• گزارش های ستاد بازیافت مواد زائد- اهواز
• پژوهش موانع فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی- خانوادگی و فردی زنان در فرآیند توسعه – خانم گلرخ شلویری و آقای محمد علی پولادی
• گزارشی از وضعیت محیط زیست اهواز- دکتر اکبر طالبی  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد